hvorfor en autocamper

Morten og Jeanette's hjemmeside

om camperlivet i en

Hymer B 544

Hymer 544 B-klasse

Gratis seværdigheder

i Tyskland


Oldtidsminder/anlæg

Romerske ruiner

ved Moselfloden


Andre seværdigheder

Alte Völklinger Hütte


Frankrig

Seværdigheder

Links til seværdigheder

i Europa

som vi kan anbefale

Hvorfor har vi en autocamper ?


Dette er en drøm der endelig blev realiseret i 2006. Vi har rejst rundt med telt og bil i hele Europa i de første 24 år, men alderen trykker og ønsket om komfort blev større. Og komfort får vi i store mængder ved købet af vores drømmebil.


Og hvordan får man så råd til det ? Vi solgte såmænd bare det hus vi fik bygget i 1996 og har købt et andet ældre og billigere hus.


Og hvad vil vi så med camperen ? Vi vil BRUGE den ! Den skal ikke stå og samle støv i en garage, men ud og luftes i Danmark så tit det overhovedet er muligt - og ud i Europa i alle de små og lange ferier.


Vi er især glade for at rejse i Frankrig og har i mange år følt det som vores andet land, men i de sidste år har vi fundet ud af at Tyskland også er pragtfuldt at rejse i. Desuden har vi også camperet i Italien, Kroatien, Ungarn, Holland, Belgien med flere.


Og hvad vil vi så med denne hjemmeside ? Først og fremmest til glæde for familien, der så kan følge vores ture så vi ikke behøver at trætte dem med vores lange historier. Men det er sandelig også for alle andre rejselystne campister, som har lyst til at hente inspiration til deres egen ture.


God tur !

Dobbeltseng over køresæderne

som vippes ned

når den skal bruges.

Siddegruppe med sofa.

Indgangsdør ved køkkenet

og toilet/brusekabine lige overfor.

Model

Hymer B-klasse model 544

Motor

2,8 JTD i lyddæmpet motorrum

Basis

Fiat Ducato 15

L x B x H (cm)

639 x 227 x 285

Kørsel

Servostyring og fartpilot

Undervogn

Dobbeltbund (HYMER-TECHNO-plus) med AL-KO vanger

Vægt (kg) Totalvægt (kg)

3025, 3500

Siddepladser (med sele)

2 + 4

Sengpladser

2 i sænkbar seng med springmadras

Ekstra sovepladser

Mulighed for 3 i sofa og siddegruppe

Vandtank

120 l

Spildevandstank

100 l

Isolering, bund

Alle tanke og rør er isoleret, er i den opvarmede dobbeltbund

Isolering, kasse

30 mm i sider og tag, 41 mm i bund

Gasflasker

2 stk 11 kg letvægt i isoleret rum

Ekstra batteri

80 Ah Gel

Opvarmning

Trumatic C 6002

Døre

Førerdør, dør med myggenet fra vognrum m elektrisk trappe

Opbevaringsrum (udefra)

340 + 660 l

Støtteben

Hydrauliske med elektronisk nivelering..

Afskærmning

Foldegardiner og myggenet

Køkken

3 gasblus, vask med V/K vand, emhætte, 150 l køl/frys (gas/12V/230V)

Toilet

Thetford-WC C 200 S, Komfort bad i brusekabine

Markise

Omnistore 3,5 m Miami-grå

Cykelholder, Navigation, TV



Og systemet virker perfekt !


Vi meget glade for det. Uanset hvor man holder og

hvordan vejret er, står vognen fast og vandret.

Der er ingen problemer i hverken i køkkenet eller når

vi tager bad, med at vandet ikke vil i afløbet.


Vi har stadig kiler med for en sikkerheds skyld, for selv

om fødderne er brede og vi har ekstra store træplader

med, kan en blød græsplæne være for meget.

Der er bare et problem når man vil kombinere

en ALKO-bund med støtteben. Der er ikke ret stor

fri-højde. ALKO-bunden er smart fordi den giver

fantastiske køreegenskaber, men der er ikke ret

meget frihøjde til noget som helst nedenunder.


Vi fik monteret benene fra begyndelsen af,

men kun på grund af et utrætteligt arbejde

fra Jan's side (værkfører ved Friis Biler), lykkedes

det knap et år senere at få dem til at fungere.


Problemet var, at benene når de vippede ned også

begyndte at gå udad. Og så stødte de på jorden

inden de var helt lodrette.


Det Jan har gjort er, at montere en motor og et tandhjul

ved hvert ben. Så vippes de elektrisk ned, uden at de

begynder at blive længere.